Dezvoltare personala in ISTORIE SENZORIALA prin teatru labirint

Ce?

Dezvoltare personala prin metoda teatrului labirint in cadrul unui program de formare de 4 zile.  Prin intermediul proiectului “Istorie senzoriala” vom recrea experiente din istoria orasului Brasov, pe care tinerii le pot experimenta si analiza prin propriile simturi, plasandu-i astfel intr-o calatorie in timp, in sine.

Despre proiect

Prin intermediul proiectului Istorie senzoriala” ne dorim formarea abilitatilor de construire a contextelor de invatare nonformala, utilizand metoda teatrului labirint, crearea premiselor autoreflectiei, evaluarea realitatii din perspectiva senzoriala si dezvoltarea interesului tinerilor spre istorie, cultura, reinvierea unui moment din istoria Brasovului si transformarea unei file de istorie in experienta senzoriala prezenta, utilizand activitati specifice educatiei nonformale.

Cine organizeaza?

Asociatia Edu For All impreuna cu Muzeul de Istorie Brasov, proiect finantat de Ministerul Tineretului si Sportului prin Directia Judeteana de Sport si Tineret Brasov.

Cui se adreseaza proiectul?

20 tineri proveniti din diverse medii culturale din judetul Brasov, cu varsta cuprinsa intre 18 si 35 ani, elevi, studenti sau tineri antreprenori care sunt deschisi in exprimentarea diverselor contexte culturale transpuse in senzorial, in special a unei franturi de istorie adusa in prezent prin intermediul teatrului senzorial, o metoda de educatie  nonformala.

Cand?

30.10.2014- 02.11.2014, 25 ore in total, intervalul orar va fi comunicat persoanelor selectate.

Despre formator

“Numele meu este Andrei Bold. M-am nascut in Hunedoara si am 33 de ani. Am absolvit facultatea de Psihologie in Timisoara. In timpul facultatii am inceput sa fac voluntariat in asociatii de psihologie si tineret.

Am urmat cursurile scolilor de Programare Neuro-Lingvistica, Analiza tranzactionala,Hipnoza Eriksoniana si Psihoterapie integrativa. Am lucrat ca si psiholog psihoterapeut in centrul de dezvoltare personala SistemPsi, in centrul NLP Charta, in Centrul pentrul pentru femei victime ale violentei “Casa Cristina” , in cadrul Penitenciarului Barcea Mare.

Am infiintat si coordonat grupul de creativitate Atlantis2, Asociatia pentru Programare Neuro-Lingvistica –filiala Timisoara, Asociatia Culturala zbor, atitudine, multiculturalitate din Hunedoara.In prezent conduc grupul de initiativa pentru dezvoltarea centrului Restart din Deva si activez ca voluntar in cateva ONG-uri din tara si strainatate.

Pasiunea pentru explorarea sinelui am avut-o dintotdeauna.Privesc  omul ca pe un complex de experiente ce afla intr-o dezvoltare dinamica si contiuna. Cred ca trecutul si viitorul iau viata in imaginatie si depind in totalitate de energia personala pe care o investim. Cred ca prezentul este timpul real si in el ne manifestam cu adevarat.

Imi imaginez ca fiecare om se afla in procesul de intalnire cu sine insusi in fiecare clipa. Fiecare oportunitate ce ne este oferita  in viata, este potrivita si  duce  la final la un singur rezultat-autocunoasterea. Va invit sa exploram, impreuna, ce insemna procesele teatrului labirint, si sa descoperim ce inseamna unicitatea fiecaruia prin prisma observatorului.”

Cat costa?

Costul de participare este 0 lei pentru persoanele selectate fiind un proiect finantat de MTS prin DJST Brasov.

Unde?

In Brasov, locatia va fi transmisa persoanelor selectate.

Unde ma inscriu?

https://docs.google.com/forms/d/1rFJD0usgG6Hcy7rFrE_Nt2-26scmmqfJFEJ8X_gHC_c/viewform

Despre metoda teatrului labirint

Conceptul de teatrul senzorial – labirint a aparut in anii ’90 si isi are radacinile in „Teatrul Opresatilor” al lui Augusto Boal si in lucrarile antropologului teatral Enrique Vargas. Aceasta forma de teatru este conceptualizata de regizorul galez Iwan Brioc si se defineste in mod special prin interactiunea directa si constanta cu spectatorul. In timpul unei reprezentatii de teatru labirint, spectatorul este personajul principal din poveste si este provocat sa experimenteze diverse stari emotionale care traseaza un labirint interior, specific fiecarui participant.

Aceasta tehnica performativa permite spectatorului sa devina parte dintr-o constructie labirintica, un cadru definit si, in general, cu o anumita tematica, creat de un grup de constructori. Scopul sau este sa ajute dezvoltarea imaginatiei, sa inlesneasca retrairea unor sentimente sau crearea altora, la diverse intensitati.

Este o formula de teatru prin care spectatorul experimenteaza, de-a lungul parcurgerii constructiei, diverse etape care se relationeaza logic, afectiv, mental, psihologic etc. cu experientele personale. Parcurgerea traseului fizic sustine si parcurgerea labirintului interior, al trairilor, sentimentelor si amintirilor, scopul intregului experiment fiind sensibilizarea spectactorului – participant, care este introdus individual in sistemul creat.

Spectatorii care trec prin labirint sunt expusi unor “portaluri senzoriale” care ii ajuta sa isi intensifice simturile de-a lungul calatoriei, sa le trezeasca amintiri si sa ii ajute sa le retraiasca.

Pentru a putea fi inteles pe deplin, teatrul labirint trebuie experimentat, trait, simtit. Este o metoda performativa si participativa, care presupune implicarea directa a spectatorului in experienta culturalo- istorica propusa, prin parcurgerea unui traseu alcatuit dintr-o succesiune de momente dezvoltate, pe tema istoriei  si a culturii locale, specifica cetatii Brasovului. Se pot distinge doua categorii de actori: participantii (beneficiarii indirecti) (asa-zisii spectatori) si constructorii de labirint (beneficiarii directi). Constructorii sunt cei care stabilesc structura calatoriei: traseul si momentele care urmeaza a fi experimentate, dar participantii – trecand de la un constructor de labirint la altul – sunt cei care o resimt si o personalizeaza: se creeaza simultan un labirint interior, al trairilor, al sentimentelor, al amintirilor; este o calatorie inapoi spre tine insuti.

Teatrul labirint este o metoda prin care participantii pot invata sau isi pot aminti lucruri despre ei, in timpul calatoriei.

Teatru labirint in Istorie senzoriala

Reactivarea emotiilor si a creativitatii eului interior, conexiune cu dimensiunea culturala si istorica a orasului Brasov.

Impactul este generat de scopul labirintului, de grupul care construieste labirintul si de grupul caruia ii este destinat. Etapele pentru generarea impactului sunt:  crearea echipei, care porneste de la individ si ajunge la un suflu comun, dezvoltarea creativitatii, comunicarii si a tolerantei; realizarea unui circuit efemer care capaciteaza energii si atinge spectatorii si comunitatea; transmiterea mesajului de constientizare a specificului istoric, cultural local.

Acest proces interactiv produce o schimbare in modul de reprezentare a realitatii si de perceptie a propriei persoane, conducand la o noua constientizare a acesteia, in context cultural si istoric, create de parteneriatul cu Muzeul de Istorie Brasov.

Odata recreata o fila a istoriei locale in cadrul spectacolului de teatru labirint, tinerii participanti, atat ca beneficiari directi cat si indirecti, ajung sa experimenteze la nivel senzorial o etapa din istoria cetatii Brasovului, intrand in contact cu stilul de viata al acelui timp, si pot intelege valoarea culturala istorica si locala, pot percepe prezentul traind intr-un alt timp si readucandu-l la viata prin propriile emotii traite si experimentate in cadrul spectacolului de teatru labirint.

Prin intermediul activitatilor din proiect, tinerii pot percepe si simti o parte din istoria locala intr-un mod inedit, o pot crea chiar ei, o pot intege, pot dezvolta valorile culturale personale.

In cadrul proiectului „Istorie senzoriala”, cei 20 de tineri selectati pentru cursul de formare, vor fi initiati in utilizarea metodei teatrului labirint.

Resursele utilizate pentru realizarea spectacolelor sunt exact oamenii din cadrul trainingului, ei luand rolul de constructori care, prin propria lor imaginatie construiesc povestea in care patrunde spectatorul, tinand cont de specificul cultural si istoric al proiectului.

Prin activitatile din cadrul cursului de formare se vor atinge indicatorii calitativi amintiti in cadrul prezentei cereri de finantare.

La finalul proiectului, tinerii participanti isi vor fi dezvoltat abilitatile de comunicare, interrelationare, lucru in echipa, creativitate si eficienta  a utilizarii resurselor materiale  existente, constintizand astfel la nivel personal nevoia experimentarii senzoriale a unei file din istoria locala a Brasovului.

O descriere a metodei poate fi vizualizata accesand:

https://www.youtube.com/watch?v=bz_UrPTy4XQ

Pentru informatii suplimentare

Madalina Ursu

Coordonator proiect

0722 59 33 57

 


Oct 27, 2014 | Category: Blog | Comments: none

 


Leave a Reply


Categorii blog


Pentru a fi la curent cu informatiile de pe site va rugam scrieti adresa de e-mail in casuta de mai jos:


Contact

Asociatia Edu For All
Phone:
0722 593357






bottom